8 vinkkiä kilottomaan pääsiäiseen

Suurin osa painonnoususta tapahtuu juhlapyhien aikaan kertyneellä ylimääräisellä, jota ei karisteta pois vuoden mittaan. Jos paino nousee esim. 1 kg vuodessa, on 15 vuoden päästä +15kg ylipainoa. Painon- ja energiamäärän vaihtelu on ihmiselle luonnollista. Yltäkylläisyydessä elämiseen me emme ole vielä kovin hyvin sopeutuneet, joten tässä muutamia toimivia neuvoja.

1) Syö kunnollinen aamupala. Reilu aamupala auttaa syömään kohtuudella juhlapöydässä.

2) Voit saada mitä vaan, mutta et kaikkea. Valitse herkkusi. Jos nautit lasista viiniä, ota viini ja skippaa jälkiruoka. Kohtelias tapa kieltäytyä on sanoa, että kiitos, näyttää hyvältä, maistan sitä myöhemmin.

3) Nuku kunnolla.

4) Tunnustele oloa ja kompensoi. Jos tuntuu täydeltä juhla-aterian jälkeen, on ihan ok keventää seuraavana päivänä.

5) Testaa juoda 2-3l vettä päivässä. Yllätyt.

6) Syö aterioita, ei napostelua välissä. Sisällytä herkut/naposteltavat aterioihin jälkiruokana. Yksi asiakkaani poltti kropastaan lähes kilon verran nestettä ja rasvaa viikossa jättämällä kaiken napostelun ja pikkusyötävän pois.

7)  Hyödynnä polttoaine ja treenaa. Tässä kaksi kikkaa treenistä nauttiville:

a)  Treenaa kovaa juhlapäivän aamuna. Käy juoksemassa mäkivetoja tai tee kovatehoinen kotitreeni ja nauti kohonneesta aineenvaihdunnasta. Ruokakin maistuu paremmin.

b) Treenaa juhla-ateriaa seuraavana päivänä kunnon salitreeni. Lihakset ovat täynnä glykogeeniä (polttoainetta) ja treeni luistaa.

8) On ihan normaalia että nestettä on juhlapyhien jälkeen kehossa enemmän runsaamman syömisen jäljiltä. Tämän pitäisi tasoittua seuraavan arkiviikon aikana. Tunnustele oloasi vaatteissa, jos housut kiristävät vielä torstaina, kokeile pienentää annoskokoa muutamaksi päiväksi.

 

Halusin sanoa myös, että nautitaan olosta ja olemisesta.

Rentoa pääsiäistä!