Energisyyttä, vireyttä, mielihyvää Vähemmän: Stressi, väsymys, ärtymys

Reipas energia valtaa huoneen, mies vilkaisee, nyökkää kevyesti ja astelee itsevarmasti ottamaan haluamansa. Ruokaa, keittöistä. Vähärasvainen liha paistuu pannulla, riisi porisee ja pakastekasvisten pussi rapisee. Treenaamisen aiheuttama muutos aikuistuvassa nuoressa miehessä on melkoinen. Tuolla energialla muutetaan maailmaa, ajattelen, kun kuuntelen tutun kertomusta pojastaan. 

Onko treenin tuoma testosteronibuusti ja kohonnut itsetunto varattu vain nuorille miehille?

Ei, kerron. Ilmiö on arkipäivää saleilla ja lenkkipoluilla. Sen näkee asiakkaissa, jotka jatkavat tarpeeksi pitkään epämukavuusalueella harjoittelua ja yhtäkkiä he tuntevat olonsa mukavaksi lähes missä vaan. Joskus liikkumiseen ja omaan kehoon on ladattu niin paljon negatiivista painolastia, että kestää pitkään nauttia liikkeestä ja tekemisestä. Silloin personal trainer tai muu luotettu ja turvallinen sosiaalinen tuki kannattelee läpi pimeän. Joskus pariskunta alkaa yhdessä harrastaa liikuntaa keski-iässä. Hohto ja kemia parin välillä treenin jälkeen tuntuu melkein sähkönä ilmassa.

Emotion is created by motion.

-Tony Robbins

Tutkimus 2011: Minna Suomela, Jonna Torala

Tuntemukset, oireet ja ominaisuudet, joita liikunta vähensi eniten:

1) Stressi (78.4% vastaajista)

2) Väsymys (68.9%)

3) Levottomuus (60.8%) ja Ärtymys (60.8%)

Tuntemukset, oireet ja ominaisuudet joita liikunta lisäsi eniten:

1) Energisyys (81.1%) & Virkeys (81.1%)

2) Yleinen mielihyvä (79.7%)

3) Tyytyväisyys itseen ja omaan kehoon (70.3%)

Ylläolevasta tekstarista ollaan jo monet vitsit väännetty, mutta kiva kun on ihan tieteellistä todistetta siitä että stressi ja väsymys valtaosalla helpottaa treenatessa.