Miksi johtajat treenaavat aamuisin?

Muistatko miltä tuntuu, kun voisit valloittaa maailman energiallasi? Olet täynnä intoa, askel on reipas, asioihin on helppo tarttua ja hommat hoituu. 

Tapaamiset menevät hyvin, teet fiksuja valintoja ja kotonakin menee kivasti. Tuntuu, että kaikki tapaamasi ihmisetkin ovat hyvällä tuulella.

Toivotko olevasi se, kenen askel lentää ja ideoihin tartutaan? Jos vertaat hyvien ja huonojen työpäivien tehokkuutta, huomaat että tehokkaana, hyvän fiiliksen päivänä tehdään jopa 80% viikon tuloksesta. Huonot, vetämättömän fiiliksen päivät voisi jättää kokonaan välistä.

Se on mahdollista. Huippujohtajat ja alansa menestyjät tietävät tämän ja se selviää lukemalla heidän aamurutiineistaan, joihin lähes poikkeuksetta kuuluu fyysinen harjoittelu. (paitsi Donald Trump, joka muistaakseni katsoo aamuisin televisiota, älä ole kuten Donald Trump)

 

Tähän on useampia erilaisia fysiologisia, psykologisia ja käytännöllisiä syitä ja käyn joitain tässä läpi. 

1) Voimakas mielihyvän tunne ”endorfiiniaalto” (joka oikeastaan ei ole endorfiini, vaan opioidiaalto,  kyllä, treenaaminen, syöminen, valta ja seksi ovat huumetta aivoille)

Ihmiset saavat mielihyvää monista asioista. Mainittakoon esim. seksi, ruoka, liikunta, valta ja sosiaalisuus. Vuosikymmeniä sitten ajateltiin että liikunnan tuottama mielihyvä johtuu endorfiineista veressä, nykyään vaikuttaa enemmän siltä, että endorfiini vaikuttaa samaan palkitsemisjärjestelmään, kuin muutkin nautinnot.

(Ote Liikunta& Tiede lehdestä 4/2015)

”Elimistön itsensä tuottamat opioidit, kuten β-endorfiini ja enkefaliinit, ovat yhdisteitä, joilla on samanlaisia farmakologisia vaikutuksia kuin lääkkeenä tai huumeina käytettävillä opiaateilla, kuten morfiinilla tai heroiinilla.

Niin opioideja kuin opioidireseptoreitakin esiintyy runsaasti useilla palkitsemiseen ja mielihyvään liittyvillä alueilla. Erityisen tärkeä esimerkiksi kivunlievityksen ja riippuvuuksien kannalta on μ-opioidireseptori, joka toisaalta välittää myös emootioita, euforian tunnetta ja nautintoa. Siihen sitoutuu myös β-endorfiini – liikuntaan liittyvän endorfiinihypoteesin kannalta keskeinen hermovä- littäjäaine ja neuromodulaattori.”

Okei eli treenaamalla saat itsesi kunnon onnistumispöllyyn heti aamusta ja jälkivaikutuskin on hyvä!

2) Hallinnan tunne 

Psykologisesti yksi tärkeimmistä asioista jaksamisen ja suorituskyvyn kannalta on kokemus hallinnan tunteesta elämässään.

(Jenny Vilénin kehityspsykologian pro gradu –tutkielma, jonka lähdeaineistona oli THL:n Western Finland mental health survey 2015 )

”Eniten myönteistä mielenterveyttä kokevat ne, joilla on hallinnan tunne elämästä. He ovat myös muita vähemmän masentuneita ja kokevat vähemmän psyykkistä kuormitusta.”

Huippujohtajilla on monta rautaa tulessa, treenaamalla aamuisin saa hallinnan tunteen ja jos treenaa vielä kivassa porukassa, saa myös sosiaalista pääomaa. Huipulla tuulee ja tämä voi olla asia, mikä määrittää, kuka kestää paineen pidemmällä aikavälillä.

Monesti päivät venyvät myöhään ja aamulla todella aikaisin on ainoa varma ajankohta saada omaa aikaa.

3) Aivojen suorituskyky paranee

Kyllä, liikkumalla sinusta tulee fiksumpi, keskityt ja muistat paremmin. Aivojen eri osien väliset viestit kulkevat paremmin. Aivojen aktivointi liikunnalla luo ja tehostaa neuronien välisiä yhteyksiä ja tieto kulkee nopeammin paikasta toiseen. Lisäksi liikunta tehostaa verenkiertoa aivoihin,

Aktiivinen aerobinen liikunta kasvattaa aivoissa muistiin liittyvien osien, kuten aivoturson ja harmaan aineen kokoa.

Aika jees!

Mitäs muita syytä treenata aamuvarhain? Tässä pari:

– Aamutreeni vähentää ruokahalua päivän mittaan

-Aamulla testosteronitasot ovat luontaisesti korkealla, jopa kolminkertaiset verrattuna iltaan (miehet tietää)

– Heräät ja olet terävänä saapuessasi töihin

-Säästät aikaa. Saleilla ja lenkkipoluilla on rauhallisempaa ja pääset tehokkaasti tekemään sen treenin minkä haluat. Käyt varmaan muutenkin suihkussa ennen töihin menoa, joten voit hyvin treenatakin.