Motivaatiota etsimässä?

”Helppoa! Haluan vain näyttää hyvältä!”

Ensimmäiset muutama viikko harjoittelussa tuntui hauskalta, mutta nyt aloittaminen tuntui nihkeältä ja asiakas oli lykännyt kaikki harjoitukset loppuviikkoon.

Pohdimme motivaatiota ja muistutin, ettei liikkumaan lähtemisen tarvitse tuntua joka kerta kivalta. Pitää oppia liikkumaan siitä huolimatta, että olisi muutakin tehtävää. Lopputavoitteen kirkastaminen auttaa. Sitten voi pallotella vaihtoehtoja. Monesti liikkumaan lähteminen on helpoin vaihtoehto tavoitteeseen. Pyysin häntä voimistamaan fiiliksiä haluamastaan asiasta, hänen tapauksessaan timmimmästä ja paremmasta ulkonäöstä. Kerroin, että minustakin liikkumaan ryhtyminen tuntuu usein nihkeältä.

 

Kysy itseltäsi: haluatko helppoa vai vaikeaa? Väkinäistä vai itsestään soljuvaa? Energistä vai väsynyttä?

Minä haluan että asiat ovat helppoja, että ne loksahtavat paikalleen itsestään. Olen valmis tekemään töitä sen eteen, että asiat pysyvät helppoina. Liikun kiireisimpänä viikkona 3 kertaa, rennompina 5. Kiireisiä viikkoja on enemmän kuin rentoja ja jos silloin liikkuminen jäisi kokonaan, vaatisi liikkuminen aloittamista, ryhtymistä ja panostusta. Nyt kunto pysyy yllä kiireviikkoina ja helpompina sitä nostetaan.

Joinain päivinä olo on kerrassaan nuutunut. Olen nukkunut huonosti ja herännyt aikaisin. Viikolla on tullut tehtyä pitkiä päiviä ja keho tuntuu raskaalta ja pää sumuiselta. Silloin ei tekisi mieli liikkua.  Lähden kuitenkin töihin. Lyhyt ja väsymystilaan sopivan helppo harjoitus herättää kropan ja mieli kirkastuu. Silmät aukeavat, tunkkaisuus on tiessään. On parempi versio omasta itsestään. Tämän minä haluan joka kerta.

Ravinto ja lepo vaikuttavatkin paljon motivoitumiseen. Huomaan sen itsessäni -jos syöminen on ollut vähän mitä sattuu, on liikkumaan ryhtyminen nihkeän tuntuista, vaikka halu treenata olisi kova. Kun ravinto ja lepo ovat kunnossa, tuntuu liikkuminen helpolta. Keho tuntuu janoavan liikettä, eikä motivaatiota tarvitse etsiä.

Motivoisiko sinua se, että pystyisit saamaan samat tulokset 45minuutin harjoituksesta, kuin 60 min harjoituksesta?

Entä jos saisit samat 30 minuutissa? Luuletko, että silloin olisi helpompi keskittyä kunnolla ja tehdä täysiä? Tekemään vaikka hengästyttää?

Jos tavoitteesi on pitkät, kestävyystyyppiset suoritukset, tarvitset pitkiä harjoituksia. Kehonmuokkaukseen ja energiseen oloon riittävät lyhyemmätkin, intensiivisesti tehtynä.

Spoiler alert: Kello on 6.28 Sunnuntaiaamuna. Blogin kirjoittaminen ei tuntunut motivoivalta. Punnitsin eri vaihtoehtoja ja päädyin, että helpointa on ryhtyä töihin nyt. Lykkääminen lisää kuormaa ja päivällä on muutakin. Olen sopinut klo 8.00 porrastreenit kaverin kanssa ja haluan lähteä sinne niin, että blogi on kirjoitettu. Keskittyminen onnistuu parhaiten siten, että laitan (Offtime) -sovelluksen päälle. Se bloggaa kaikki sovellukset puhelimesta 1,5h ajaksi ja ilmoittaa kun aika on täynnä. Useina aamuina olen hoitanut päivän to do-listan siinä ajassa.