Seksikkääksi liikkumalla

Treenaajat sen tietää. Ihminen on parhaimmillaan hikisenä, treenin tai pelin tai muun fyysisen hikijumpan jälkeen. Endorfiinit korkealla, kroppa samaan aikaan raukea ja virittynyt. Hikoilu tuo myös enemmän esiin kunkin ihmisen luonnollista tuoksua. Se on hyvä tai huono juttu, rakkaan tuore treenihiki tuoksuu hyvältä, metrossa kesäpäivänä haiskahtava vieraan tunkkainen lemahdus ei. Säännöllisesti liikkuvilla hommat vaan luistaa paremmin (anteeksi puujalkavitsi). Mistäs se johtuu?

Onneksi tästäkin aiheesta on tehty tutkimuksia. Kolme hyvää pointtia, olkaa hyvä!

1) Vie muru punttisalille! Voimaharjoittelu ja painonnosto lisäävät testosteronin tuotantoa elimistössä. Se ei tarkoita että sinusta tulee Arnold Schwarzenegger, mutta kaikenlaista kivaa siitä seuraa! Testosteroni on nimittäin suuri osa miesten ja naisten seksuaaliviettiä ja sitä käytetäänkin ympäri maailmaa erilaisten seksuaalihäiröiden hoitoon. Ote tutkimuksesta;

Mieshormonit (androgeenit) ovat tärkeitä naisten seksuaalisuuden säätelyssä. Alentuneiden testosteronitasojen tiedetään vaihdevuosi-iän ylittäneillä naisilla liittyvän alentuneeseen halukkuuteen, seksuaaliseen tyytyväisyyteen, väsymykseen ja yleiseen heikentyneeseen koettuun terveyteen. Testosteronitasot laskevat noin 50%:lla ikävälillä 20 -75. Suurin osa testosteronista on sitoutuneena sukupuolihormoneja sitovaan globuliiniin (SHBG) tai albumiiniin. Vain 1-2 % on biologisesti aktiivista eli vaikuttavaa. Miehillä on sama tilanne. Näin ollen kaikki tilat, jotka lisäävät SHBG:n pitoisuutta, alentavat myös vapaan testosteronin pitoisuutta. SHBG:tä nostavat mm. maksasairaudet, kilpirauhaseen liikatoiminta, estrogeenihoito ja ikä.

Käsite naisten testosteronivaje otettiin käyttöön 2001. Testosteronivajetta voi esiintyä missä iässä tahansa, mutta yleisimmin vaihdevuosi-iässä. Kliinisinä oireina ovat lisääntynyt elimistön rasva, lihasmassan pieneneminen, alentunut rasvaton massa, laihtuminen, karvoituksen väheneminen, osteopenia tai osteoporoosi. Oireina ovat seksuaalisen halun väheneminen, väsymys, energian puute, yleisen hyvinvoinnin väheneminen, orgasmivaikeudet , kiihottumisvaikeus ja masennus.

Lähde: Khera M. Testosterone therapy for female sexual dysfunction. Sex Med Rev 2015;3:137-144

2) Lenkille tai uimaan yhdessä? Aerobinen harjoittelu lisää seksuaalista kestävyyttä ja mm. vähentää erektiohäiriöitä, kun sydämen iskutilavuus laajenee ja veri kulkee paremmin. Ai ja myös aivot toimivat paremmin ihmisillä, joilla on hyvä kestävyyskunto.

Hyvä kestävyyskunto suojaa valtimosairauksilta monien mekanismien välityksellä: leposyke on pienempi, sydämen iskutilavuus suurempi ja valtimot ovat elastisia. Liikunta ehkäisee valtimoiden kalkkiutumista ja ehkäisee siten sydäninfarkteja, aivohalvausta ja katkokävelyä.

Lähde: UKK-instituutti, Suni J, Vasankari T: Hengitys- ja verenkiertoelimistön kunto ja fyysinen toimintakyky. Kestävyyskunnon yhteys terveyteen. Kirjassa: Fogelholm M, Vuori I, Vasankari T, toim. 2. uud. p. Terveysliikunta. Hki: Duodecim, 2011: 34—35Aalto R. Kuntoilijan käsikirja. Jyväskylä: Docendo, 2005

3) Liikunta nostaa mielihyvä-hormonien tasoja. Eli sulla on hitosti parempi olla ylipäätään. Liikunta myös lisää tyytyväisyyttä omaan kroppaan, eli kehonkuva myönteistyy ja ihmisen usko omaan viehätysvoimaan kasvaa. Sekin on tosi hyvä juttu.

Ja hauskaa treeniviikkoa kaikille!